Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2009 02:20 - ГРЪМОТЕВИЧНА АКТИВНОСТ НАД ЗЕЛЕНАТА ГЛАВА
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2338 Коментари: 0 Гласове:
1



  ГРЪМОТЕВИЧНА  АКТИВНОСТ  НАД  ЗЕЛЕНАТА   ГЛАВА 

        Наскоро завърших  пътуването си по южните скатове на масива Ком –Сребрен,което започна преди 40 години.Германците имат един глагол,vollenden,когато извършат нещо според замислите си,доволни са от себе си и нямат какво ново да прибавят към вече стореното.И с мен в случая е така.Всичко,което си помислих,може би е по-точно да кажа каквото си мечтаех да посетя,го посетих.Дори съвсем накратко го описах,като с това се опитвам да привлека и други туристи да посетят тази красота.На тях искам да кажа една от мъдростите на Вайсенберг: Да обичаш някого,значи да го познаваш!Тази мисъл важи абсолютно за планината.Само този,който я познава,я обиква завинаги!

        И понеже съм много напред спрямо нармалните хора в познаването на планините ни,искам да предупредя посещаващите Западна Стара плранина за опастностите,които крие през лятото специално масива Ком – Сребрен.Те са подобни на тези,които ни сполетяват по масива на Централен Балкан,но тук са още по-ярко изразени.Това е последствие от извивката на Балкана след Петроханския проход,когато той започва да прави една дъга и в началната си точка при река Тимок билото вече се е извило с 90 градуса и има посока чист север.Преобладаващите ветрове обаче тук са запад – изток,времето е по-бурно и се променя по-бързо отколкото в тази част на Балкана,чието било има посока от запад на изток.За мен е необяснимо,но от запад идва значително по-студен въздух,който издигнат на височината на билото причинява вятър,мъгла,дъжд,че и гръмотевични бури.Преживявал съм и това,но винаги с добър край.Подчертавам,не ме е страх от гръмотевици,защото си мисля,че те няма да паднат точно върху мен,имат цяла планина за избор.Какво съм аз?

           Сега ще обърна внимание само на две опастности за тези,които посещават връх Ком,като ще дам примери с мен и с туристи,които съм срещал в този участък в трудно положение,защото не познават релефа на планината и нямат визия как да се измъкнат от опастността.А тя най-често е гръмотевична буря на определен участък от обратния им път,те не могат да се върнат и се панират,защо остават в планината на произвола на времето.

         Беше преди доста години.Мрежата и теловете на съоръжението бяха премахнати,стърчаха само коловете му.Аз пътувах от Петрохан към седловината Кацакамък,като търсех по пътя фургон да нощувам в него.Тогава ги имаше доста,изоставени от граничарите,потрошени.След като се спуснах от Ком до първата седловина,времето за минути се промени и на Ком започна гръмотевична буря.По маршрута ми напред не само нямаше черен облак и светкавици,но имаше и слънце.В това време дойде туристическа група,която от хижа Ком бе изкачила вр.Сребрен,до който вече се отиваше свободно и се връщаха обратно на хижата,за да започнат прехода Ком – Емине.Връх Ком бе покрит с тъмен облак и така трещеше,че не можеше и да се помисли да се премине през него.Аз нямам страх пред гръмотевиците,но в този тътнеж не бих и помислил да отида натам.Хората разбраха,че познавам района,вдъхнах им увереност и спокойствие,те се хванаха за мен,като удавник за сламка.Трябваше да ги насоча,а докато не се оправи времето да тръгнат обратно към хижа Ком бе невъзможно.Казах им,че има два варианта,които са сигурни,че ще слезат безопасно от планината.Единият е по полосата,маркирана с коловете на съоръжението,като по него ще достигнат с.Комщица.Другият вариант е по импровизирано шосе за джиповете на граничарите да достигнат до хижа Здравченица,която е три пъти по-близо,но към нея имаше мъгла,а хората бяха много наплашени.Оставих туристите на полосата за с.Комщица,не знам накъде са тръгнали после.До късния следобед поглеждах към Ком,трескавиците не спряха.Те просто отрязоха обратния път на туристите към хижа Ком.Възможно е този гръмотевичен ад да ги е брактисал от мераците им да тръгнат по билото към Емине изобщо.

        Втора гръмотевична буря с мъгла и силен дъжда ме застигна когато слизах от връх Голата глава.Гръмотевиците падаха по големите камъни край мен,само не ми спукаха тъпанчетата,по едно време ми се струваше,че съм в електрическо поле както в подстанция с 400 кV.Там се наелектризираш от полето.Пред мен овчар бягаше с овцете от бурята,но падна гръм на един камък и овцете,по-близо до камъка паднаха,някои от тях и не станаха,но овчарят не спря.Сега,след един доста дълъг отрязък от време си мисля,че вместо да продължавам тогава по голия връх,където можеше да ме порази гръм,просто трябваше да завия в гората към хижа Ком и докато не премине това чудо,да не се излагам на опастност.

          Още на една гръмотевична буря станах свидетел от връх Голата глава,но това възприех като спектакъл,приготвен за мен.Времето бе хубаво,но както бе хубаво духна силно от юг,над Годеч се спусна тъмен облак,осветен от светкавиците.Изсипа се страхотен дъжд и облакът се завъртя над връх Зелената глава.Вече нямаще какво да вали от облаците,но пък за гърмене имаше още много.Аз бях в позиция на Голата глава,от където се виждаше целия връх Зелената глава.И се започна една:

       Светкавиците се спускаха от небето само върху Зелената глава и никъде другаде.Те бяха така нагъсто,както ракети по време на заря.Всяка светкавица бе различна по мощ,бе с различна светлина,с различна траектория.Това ставаше на около километър пред мен,друг подобен склучай не съм имал в планината.Въобще и не си помислих,туй чудо да не вземе да треска върху мен и да се скрия някъде.Гледах и поглъщах жадно,това,което се разразяваше на километър пред мен.Две успоредни светкавици се извиха и паднаха в периферията на върха.Една самотна,но супермощна се изви и падна също в периферията,но светлата следа остана още секунда на стотици метра над гората,като застина в чудна извивка и ми се стори,че чух първо съскане и после гръм.От мястото,където падна се вдигна пара или дим,както след взривяване на снаряд.Само върху антената на ретранслатора на върха Зелена глава нищо не падаще и не падаще,докато падна и там.Това бе най-лекиата гръмотевица въобще.Направи една дъга светкавицата,заби се във върха,но това бе най-слабият гръм.Може би защитата срещу гръм,доброто заземяване на системата помогнаха токът да бъде отведен през минимално съпротивление в земята.Ако носех камерата си,това щеше да стане един уникален филм.Фиестата продължи около 20 минути и изгря слънце.

        Още две опастности има за туристите по масива,но те не са толкова опасни.

        Първата е ако се ползва кола от Гинци за достигане на някаква точка от пътя и от там да се тръгне нагоре по масива.Който кара колата трябва много добре да прецени след местността Превала като се спусне до първата от реките Сребърна,дали колата му ще може да преодолее стръмнината и да се върне обратно.Ако колата е с предно предаване може да забуксува,а ако е със задно,но не е достатъчно мощна,ще трябва да търси някой да го тегли,а там на километри няма връзка с мобилен оператор.Напомням какво прави маймуната,когато й дадат като плодове кайсии.Взема костилката на най-едрата и я пробва дали преминава.

         Втората опастност е хвойната.Не казвам трудност,а опастност.Има хвойни човешки ръст на местото на някогашните пасища,клоните им са дебели колкото човешка ръка и са ужасно трудни за преодоляване.Един такъв участък от около километър ще ти изцеди силите и нервите,ще те набие навсякъде с иглички,от които в началото сърби,после пощуряваш.А и ако трябва да спиш с игличките?Аз съм си патил много от хвойна,особено по Копрен и имам алергия от нея.Минавам през гора,през комбинацията малини-къпини-лапад,но хвойната заобикалям.За жалост,от това зло отърване няма,то е следствие от неразумното отношение на хората към този проблем,който се подценява.Както сега хората подценяват действията на циганите и съдиите,които до век ще бастисат България,Както хвойната пасищата........

                                        

                                                                                      Товарищ Пропойцев   



Тагове:   туризъм,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12182636
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031